Vår Vision
Hos oss ges barnen möjligheter att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
Vår verksamhetsidé bygger på skollagen och läroplanen och som metod används Maria Montessoris pedagogik. Alla barn har en inre drivkraft att lära sig saker. De är nyfikna och fulla med upptäckarglädje. Barn i olika utvecklingsstadier är mottagliga för olika sorts kunskap. I rätt miljö och med rätt stimulans tar man tillvara barnens inneboende resurser. Här på Montessoriförskolan Jordgloben ger vi tillsammans med vårdnadshavare barnen en bra start i livet!
För att uppfylla vårt uppdrag utarbetar vi varje år verksamhetsgemensamma mål.
Vår vision är att alla barn på Montessoriförskolan Jordgloben ska känna trygghet, de ska utvecklas och lära i samspel med andra. Våra värdeord är:
LÄRANDE
UTVECKLING
SAMSPEL
TRYGGHET
Prioriterade mål 2024/2025
Under läsåret 2024/2025 ska vi arbeta med språk, lärmiljö och montessoripedagogik. Det framkom i enkätundersökningar, intervjuer och observationer att detta var områden som vi behövde utvecklas och synliggöras. Varje arbetslag konkretiserar målen genom att beskriva vad de tänker arbeta med och hur de tänker gör det. Vid utvärderingarna som sker i december/juni beskriver vi hur det har gått och hur vi vet det. Vi fokuserar på att analysera det vi vet och hur vi ska arbeta för att utvecklas framåt. Det är av stor vikt att vi ser en effekt av de insatser som vi gör på förskolan.
Montessoripedagogik
Arbetet med montessoripedagogiken ska vara välförankrad i hela personalgruppen för att i slutändan gynna varje barns enskilda lärande.
Mål
Förskolan ska ge varje barn möjlighet att utvecklas maximalt utifrån sina egna förutsättningar. I arbetet med montessoripedagogik ska barnen i slutändan gynnas av våra kunskaper genom att
vi genomför kompetensutvecklingstillfällen under arbetsplatsträffarna för att visa montessorimaterial som barnen kan arbeta med.
vi gemensamt läser boken ”Montessoripedagogik i praktiken”
alla pedagoger observerar varandras avdelningar för att ta del av det kollegiala lärandet och utvecklas tillsammans.
vi arbetar fram årshjul som vi kan arbeta med över tre år för att alla barn ska ha fått tagit del av och blivit presenterade de flesta områden och material som finns i lärmiljön.
arbeta praktiskt med barnen och ger dem tid för utveckling och lärande.
ge barnen möjlighet för delaktighet och inflytande
Språk
Varje barn ska ges förutsättningar att utveckla ett rikt ordförråd och ett nyanserat talspråk. De ska utveckla sin förmåga att leka med ord, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmågan att tillgodose sig ett rikt ordförråd och ett nyanserat talspråk samt intresse för skriftspråket genom att
personalen går en utbildning i tecken som stöd, dit även vårdnadshavare är inbjudna.
personalen använder tecken som stöd aktivt tillsammans med barnen och synliggöra detta för vårdnadshavarna.
erbjuda barnen språkstimulerande aktiviteter, där de får öva sina förmågor att kommunicera, ställa frågor och argumentera.
erbjuda barnen högläsning varje dag, samt ges möjlighet att samtala om litteratur.
arbeta med ett gemensamt bokprojekt på förskolan.
skapa förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap
Hälsa och motorik
Varje barn ska ges förutsättningar att få utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattningen samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande. Vi vill att alla barn ska känna glädje till den vardagliga rörelsen.
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kunskap om hälsa samt förmågan att utveckla sin motorik och koordinationsförmåga genom att
ha medveten rörelseträning
samtala om hälsa och välbefinnande
laga hälsosam mat och uppmuntra barnen att våga prova nya smaker
uppmuntra barnen till rörelse i vardagen och vara goda förebilder
Grundläggande mål 2024/2025
Barn
Vi vill med Montessoripedagogiken som metod:
Lägga grunden och inspirera barnen till ett lustfyllt, kreativt och livslångt lärande.
Skapa en verksamhet där barnen och barnens behov utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Hjälpa barnen att utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler.
Föräldrar
Vi vill:
Att föräldrar får en god introduktion i förskolan och att de får fortlöpande information om barnets trivsel, utveckling och lärande.
Göra föräldrarna delaktiga i vår verksamhet.
Personal
Vi vill:
Erbjuda barnen en god och varierad miljö för utveckling, lek och lärande.
Att vårt värdegrundsarbete är synliggjort i verksamheten. Vi vill vara goda förebilder, genom att skapa en verksamhet där barn och vuxna känner trygghet och visar respekt för varandra.
Kontinuerligt och systematiskt dokumentera, följa upp och analysera barnens utveckling och lärande.