Vår Vision
Hos oss ges barnen möjligheter att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
Vår verksamhetsidé bygger på skollagen och läroplanen och som metod används Maria Montessoris pedagogik. Alla barn har en inre drivkraft att lära sig saker. De är nyfikna och fulla med upptäckarglädje. Barn i olika utvecklingsstadier är mottagliga för olika sorts kunskap. I rätt miljö och med rätt stimulans tar man tillvara barnens inneboende resurser. Här på Montessoriförskolan Jordgloben ger vi tillsammans med vårdnadshavare barnen en bra start i livet!
För att uppfylla vårt uppdrag utarbetar vi varje år verksamhetsgemensamma mål.
Vår vision är att alla barn på Montessoriförskolan Jordgloben ska känna trygghet, de ska utvecklas och lära i samspel med andra. Våra värdeord är:
LÄRANDE
UTVECKLING
SAMSPEL
TRYGGHET
Prioriterade mål 2023/2024
Under läsåret 2023/2024 ska vi arbeta med språk, lärmiljö och montessoripedagogik.
Det framkom i enkätundersökningar, intervjuer och observationer att detta var områden som vi behövde utvecklas och synliggöras. Varje arbetslag konkretiserar målen genom att beskriva vad de tänker arbeta med och hur de tänker gör det. Vid utvärderingarna som sker i december/juni beskriver vi hur det har gått och hur vi vet det. Vi fokuserar på att analysera det vi vet och hur vi ska arbeta för att utvecklas framåt. Det är av stor vikt att vi ser en effekt av de insatser som vi gör på förskolan.
Montessoripedagogik
Vi vill:
Genomföra kompetensutvecklingstillfällen under arbetsplatsträffarna för att visa varandra montessorimaterialen som barnen sedan kan arbeta med.
Erbjuda en inspirationskväll för vårdnadshavarna med fokus på montessoripedagogiken i hemmet.
Observera varandras avdelningar för att ta hjälp av det kollegiala lärandet.
Arbeta fram årshjul som vi kan arbeta med över tre år för att alla barn ska ha fått tagit del av och blivit presenterade de flesta områden och material som finns i lärmiljön.
Arbeta praktiskt med barnen och ge dom tid för utveckling och lärande.
Lärmiljö
Vi vill:
Förbättra den fysiska inne- och utemiljön för barn och personal.
Stärka vår kompetens kring lärande och miljö i förskolan samt öka vår förståelse för hur miljöerna i förskolan påverkar undervisningen.
Främja förskolans systematiska och kollegiala arbete med att utveckla undervisningen och miljöerna.
Möta barnen på ett strukturerat sätt, ge visuellt stöd genom att anpassa undervisningen utifrån barnen i barngruppen genom att använda tecken som stöd och bildstöd.
Språk
Vi vill:
Att personalen ska gå en gemensam utbildning i tecken som stöd.
Att personalen ska använda tecken som stöd aktivt tillsammans med barnen och synliggöra detta för vårdnadshavarna.
Erbjuda barnen språkstimulerande aktiviteter.
Erbjuda barnen lässtunder och högläsning varje dag.
Uppmärksamma de modersmål som finns på förskolan.
Arbeta med ett gemensamt boktema och utgå ifrån genus och jämställdhet.
Grundläggande mål 2023/2024
Barn
Vi vill med Montessoripedagogiken som metod:
Lägga grunden och inspirera barnen till ett lustfyllt, kreativt och livslångt lärande.
Skapa en verksamhet där barnen och barnens behov utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Hjälpa barnen att utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler.
Föräldrar
Vi vill:
Att föräldrar får en god introduktion i förskolan och att de får fortlöpande information om barnets trivsel, utveckling och lärande.
Göra föräldrarna delaktiga i vår verksamhet.
Personal
Vi vill:
Erbjuda barnen en god och varierad miljö för utveckling, lek och lärande.
Att vårt värdegrundsarbete är synliggjort i verksamheten. Vi vill vara goda förebilder, genom att skapa en verksamhet där barn och vuxna känner trygghet och visar respekt för varandra.
Kontinuerligt och systematiskt dokumentera, följa upp och analysera barnens utveckling och lärande.